Wednesday, 24 August 2016

Islam Tiada Penyerupaan

 Assalammualaikum..

 alhamdulillah Masih direzekikan lagi hidup melihat pelbagai nikmat untuk dilatih menilai dengan Rasa,Rasa,Rasa syukur didalam hati..pagi ni pertama kali setelah sekian lama membiarkan blog ni berhabuk saya Tulis pula melalui fon..biasanya terpaksa lah bekukan cerita dikepala Dan taip di Cyber Cafe..

Sedikit perkongsian moga Ade manfaat nya..-Bagaimana kah yg dikatakan islam tiada penyerupaan..-seperti yang Allah sebut didalam Al-Quran bahawa "Barang siapa yang menyerupai suatu kaum itu ia akan tergolong dari kaum itu"..haa!! Apa yg kita faham Dan terlintas dihati tentang ayat ini..dulu saya pernah dengar Dan cuma tahu huraian nya seperti seorang islam yg menyerupai pakaian,gaya, lahir seperti kaum lain Dan ialah golongan itu ..yelah mcm remaja sekarang yg pakaiannya pelik2,tindik2 sana sini..dan hari ni baru saya dapat satu lagi ke fahaman untuk menghalusi ayat Al-Quran ini bahawa perasaan,pemikiran,harapan juga Tanpa kita tidak sedar sudah mengetepikan Allah..

Contoh la saya bagi kbiasaan dunia hari ini selalu kita dengar orang katakan.."Kau belajar pondok je nanti kahwin bagi anak isteri makan apa?"..."mcm mana ko hidup gaji 2.5 k aku 10k pun Susah".."ko belajar rendah2 xde sijil nak makan apa tak menjamin kehidupan langsung" haa!! Ini lah soalan yg kerap dilontarkan Tanpa kita sedar harapan Dan pergantungan kita tidak lagi kepada Allah tapi kepada dunia..ini lah Hasil corakan yahudi kepada umat islam..

Kita Tanpa sedar meletakkan semua harta,dunia,pangkat sebagai harapan Dan pergantungan.. dimanakah Allah sebagai tempat pergantungan hidup..kerana belajar tinggi hanya masa depan sedangkan Allah telah menyusun semua perjalanan kehidupan kita..dapat sijil hanya untuk makan gaji Dan akhirnya tiap2 bulan kita menghrapkan gaji jadi hilang lah harapan pada Allah..ye memang perlu usaha tapi pergantungan itu pada Allah bukan pada usaha kita kerana itu bukan menjamin kehidupan kita..

Mungkin setakat ini saja untuk hari ini..-tajuk ni panjang ulasannya tapi insyaallah jika Ade kelapangan akan di kongsikan bersama..Ampun maaf kerana byk nya silap..MZB


"Kerinduan Pada Yg Berjasa"

No comments:

Post a Comment